پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/1 1403
خبر

آخرین زمستان قرن با ۱۲ فیلم هنروتجربه ای


 


سینماهای «هنروتجربه» در روزهای پایانی سال میزبان ۱۲ اثر در قالب‌های مختلف از جمله مستند، بسته فیلم کوتاه، سینمایی و مستند-انیمیشن است و مخاطبان با مراجعه به سینماها می‌توانند فیلم‌های مورد علاقه خود را تماشا کنند.


به گزارش سایت «هنروتجربه»، زمان زیادی تا پایان سال ۱۴۰۰ باقی نمانده است و ما قصد داریم به مخاطبان خود بگوییم در آخرین روزهای زمستان می‌توانند به سینماهای «هنروتجربه» بیایند و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود بنشینند.


این روزها آثاری در قالب‌های مختلف فیلم سینمایی، مستند، مستند-انیمیشن و فیلم‌ کوتاه در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده رفته‌اند و تنوع ژانر و موضوع در آثار این موسسه به چشم می‌خورد.


ناگفته نماند که ۲۱ اثر نیز در صفحه اختصاصی «هنروتجربه» در سامانه هاشور به صورت آنلاین اکران شده‌اند.


در گزارش پیش رو قصد داریم به ۶ اثر که شامل دو بسته فیلم کوتاه است، بپردازیم که در ادامه می‌خوانید.



بررسی روابط پیچیده انسانی در یک محیط کارگری در «دشت خاموش»



فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی سعید بشیری از ۲۲ شهریورماه روی پرده سینماهای «هنروتجربه» رفته است.


«دشت خاموش» فیلمی است که به شرایط دشوار کاری و روابط پیچیده انسانی در یک محیط کارگری می‌پردازد.


این فیلم که پخش بین‌المللی آن توسط شرکت «پرشیا فیلم» با مدیریت علی قاسمی انجام می‌شود،  تاکنون در بیش از ۳۰ جشنواره بین‌المللی حضور داشته و نظر بسیاری از منتقدان داخلی و خارجی و هنرمندان را به خود جلب کرده است، برنده جوایزی از جمله تندیس شیر بهترین فیلم بخش افق‌ها از فستیوال ونیز سال ۲۰۲۰، تندیس بهترین فیلم از فستیوال هنگ کنگ سال ۲۰۲۱، تندیس بهترین بازیگر مرد برای علی باقری از فستیوال هنگ کنگ سال ۲۰۲۱، بهترین تدوین برای سارا یاوری از انجمن بین‌المللی منتقدان و روزنامه نگاران سراسر جهان سال ۲۰۲۱، نشان فیپرشی از فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم سال ۲۰۲۰، تندیس بنیاد فای (اعتماد ملی ایتالیا) سال ۲۰۲۱، جایزه بهترین فیلم از فستیوال سابورسیو کرواسی سال ۲۰۲۱ و جایزه بهترین فیلمبردار سال آسیا برای مسعود امینی‌تیرانی، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جوان هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوگوتا، جایزه بهترین فیلم، جایزه آموزشی و فرهنگی بهترین فیلم از نگاه هیات داوران مدرسان و استادان سینما از دومین دوره جشنواره فیلم تصاویر جدید ایرانی ویتره فرانسه و جایزه صلح نروژی (NoPFA)شده است.


احمد بهرامی کارگردان درباره اثر خود می‌نویسد: «اگر بخشی از رسالت هنر سینما را روشنگری و آگاهی بخشی بدانیم، پرداختن به موضوعات اجتماعی و اخالقی می‌تواند یکی از اهداف و کارکردهای اصلی این هنر باشد. چنانچه سینمای ایران نیز پیشینه‌ای طولانی در این زمینه دارد و سینمای اندیشمند ایران همواره در طرح و نقد مسائل و معضلات اجتماعی، موثر، جریان‌ساز و راهگشا بوده‌ است. از اعجاز سینما این است که می‌تواند هر دری را باز کند و هر پنجره‌ای را بگشاید و تصویرگر تمامی آنچه باشد که درگوشه و کنار جامعه پنهان و دور از نظر مانده است. دشت خاموش نیز حکایت از مردمانی غریب و جدامانده دارد که در انزوای خویش از نظرها دورمانده و فراموش شده‌اند. مردمانی به حاشیه رانده شده که دوره می‌کنند شب را و روز را و هنوز را…»


علی باقری، فرخ نعمتی، مهدیه نساج، تورج الوند، مجید فرهنگ، ناصر علاقمندان، راضیه ایرانی، نرگس امینی، محسن یگانه، مهتاب خوش‌منش، شقایق آقازاده، اهورا بهرامی، پارسا و ارشا سبحانی، برسام بهرامی، مینا سرقره در این فیلم بازی کرده‌اند.



اکران بسته فیلم «پنج‌گان کوتاه» از یکم آبان



بسته فیلم کوتاه «پنج‌گان کوتاه» از یکم آبان ماه در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده رفته است.


فیلمسازان این بسته از ابتدای اکران خود تاکنون با حضور در استان‌های مختلفی از جمله سمنان و خراسان رضوی ورکشاپ‌های متعددی را برای علاقه‌مندان برگزار کرده‌اند.


«پنج‌گان» به معنای برشی از موسیقی است که شامل پنج نغمه است.


این بسته شامل ۵ فیلم کوتاه «داغی» به کارگردانی فاطمه محمدی، «ماهکان» ساخته حسام حسینی و عباس حسین‌زاده، «ذبح» اثر آکو زندکریمی و سامان حسین‌پور، «سفید‌پوش» اثر رضا فهیمی و «ناطق» به کارگردانی مهرشاد رنجبر است که پیش از این در فستیوال های متعددی حضور داشته و موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اند.



افغانستان همیشه در فغان است



در خلاصه داستان «داغی» که موضوع آن زنان افغانستان و مهاجرت است، آمده: حفیظ برای نجات جان یک زن و کودک خردسال‌اش می‌خواهد از مرز بگذرد.


فاطمه محمدی کارگردان درباره اثر خود می‌نویسد: «زمین نماد زن است، من معتقدم که در هر سرزمینی که به زنان ظلم شود زمین از آن مردم انتقام می‌گیرد. شاید از این جهت است که افغانستان همیشه در فغان است.»


عاطفه امینی، مجتبی بیطرفان و زینب جعفری، قاسم علیزاده، اکبر اکبرزاده، نبی موسوی، جواد برهانی، محمدرضا رجب‌زاده، دریا تاجیک و قاسم کریمی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.



داستان به گردن گرفتن یک قتل توسط دختربچه در «ماهکان»



در خلاصه داستان «ماهکان» آمده است: خانواده‌ای که برای نجات جان پدر، دختربچه خود را مجبور به گردن گرفتن قتل می‌کند.


بازیگران «ماهکان» عبارتند از بهار حسین زاده، علی محمد رادمنش، میثم دامن‌زه، فاطمه رادمنش، شراره منصورآبادی، رسول شهسواری، علی‌رضا رشیدی، آنیسا قره‌داغی، علی حسین‌زاده، میلاد اشکالی، مهزیار میرکریمی، فریبا عطایی و حسین فلاح.


حسام حسینی و عباس حسین‌زاده کارگردانان این اثر می‌نویسند: «آثار رئالیستی همیشه به گونه‌ای هستند که با زیست انسان‌ها در ارتباط بوده و همین امر سبب ایجاد رابطه مستقیم با تاثیرگذاری فزون‌تر برای ارایه احساسات و گاهی آموزش در جهت همراه کردن مخاطبان از طریق سرگرمی می‌باشند.


از آنجایی که درام اجتماعی در دسته آثار رئالیستی قرار گرفته این امر را محقق ساخته تا ریشه‌های خشونت حاکم بر جامعه با بیانی صریح و تاثیرگذار مورد بررسی قرار گیرد. فیلم نامه «ماهکان» در ژانر درام اجتماعی بیان و دغدغه قشر کودکانی است که، به عنوان قربانیان آسیب‌های اجتماعی در همه جوامع می‌باشند. از آنجایی که این فیلمنامه دغدغه نویسندگان آن بود. بر آن شدیم تا در ساخت این اثر به صورت مشترک همانطور که در نویسندگی آن سهیم هستیم در کارگردانی این اثر هم در کنار هم باقی بمانیم. هدف از ساخت این فیلم با ساده کردن موضوع و انتخاب مدیوم فیلم کوتاه، قصد در نشاندن دادن یکی از مسائل و چالش‌های بزرگ اجتماعی کشوردررابطه با کودکان ودنیای اطرافشان است.»



داستان فروش یک گاو برای گذران زندگی در «ذبح»



فیلم کوتاه «ذبح» با بازی فریدون حامدی، شب بو سلیمانی، محمد قبادی، غفار خالدی، شفیع امینی و سامان عبودی، داستان خانواده‌ای است که برای گذراندن یک زمستان سخت باید تنها دارایی خود یعنی گاوشان را بفروشند، اما پسر خانواده از این تصمیم خوشحال نیست و گاو را فراری می‌دهد.


آکو زندکریمی و سامان حسین‌پور کارگردانان این اثر می‌نویسند: «ذبح برای ما شروع یک اتفاق بزرگ در دوران کاری‌مان است و به آن می‌بالیم، نه به خاطر خاصیت‌ها و ارزش‌های هنری اثر، بلکه بخاطر پیوندی که بین ما برادران سامکو ایجاد کرد و آغازگر راهی شد که تاکنون ادامه داشته و آثار هنری دیگری از دل این همکاری بیرون آمد. ذبح برای ما برکتی بوده که سراسر زندگیمان را دچار تحول کرد. امیدواریم که ذبح بر دل مخاطبان بنشیند و برای لحظه‌ای هرچند کوتاه مخاطب را در دنیای خود سهیم کند.»



«سفیدپوش»؛ داستان رساندن یک قالب پنیر



در خلاصه داستان «سفیدپوش» که براساس قصه نعلبکی‌پنیر نوشته محمد صـالح‌علا نوشته شده، آمده است: پیرزن قالب پنیری که خود درست کرده را به احمد پسربچه ١٠ ساله می‌دهد تا احمد پنیر و پیغام پیرزن را به پدرش برساند.


بازیــگران این فیلم کوتاه عبارتند از امیــر‌عـلی ‌رزاقی، مــحمدعـرفان‌ صـادقی، بهــزاد ‌دورانی، سـید‌محمدرضا‌ حسـینی‌‌کرمـانی، فاطــمه ‌رادمــنش، فـرزانه ‌ابوالهــادی، احـمد ‌دهــقان ‌رحـیمی، ربابـه‌ حسـن‌شـاهی، الهــام ‌فـاتحی، ریـبوار ویـسی، سـودا‌ ویسی.


رضا فهیمی کارگردان درباره اثر خود می‌نویسد: «سفیدپوش داستان آنهایی‌ست که در جستجوی کودکی‌شان پا در جنگلی دور و دراز گذاشته‌اند.»



ما به آدم‌ها عادت می‌کنیم



همچنین در خلاصه داستان «ناطق» با بازی مریم نورافکن و عباس جلال لو آمده است: پیرزن، برای سال‌های متمادی از شوهر پیر خود مراقبت کرده است اما یک اتفاق، نظم زندگی‌اش را بر هم می‌زند!


مهرشاد رنجبر کارگردان درباره اثر خود می‌نویسد: «ما چقدر واقعا به کارهایی که تو روزمره انجام می‌دیم فکر می‌کنیم؟ به نظرم روزمره ما شده مجموعه‌ای از عادت‌ها. ولی از اون مهم‌تر اینه که ما به آدم‌ها هم عادت می‌کنیم و درک فرق بین عادت و عالقه شاید خیلی سخت باشه.»



در بسته «وضعیت قرمز» چه فیلم‌هایی نمایش داده می‌شود؟



بسته فیلم کوتاه «وضعیت قرمز» با حمایت مجموعه «ایران‌مال» از ۲۸ آبان ماه، اکران خود را در سینماهای «هنروتجربه» در سراسر کشور آغاز کرده است.


بسته فیلم کوتاه «وضعیت قرمز» شامل ۵ اثر از جمله «صحنه» به نویسندگی و کارگردانی امیر مهندسیان، «سور بُز» به نویسندگی و کارگردانی سعید زمانیان، «بی‌ریختی» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمتی، «شوفر» به نویسندگی و کارگردانی رضا نجاتی و «دم اژدها» به نویسندگی و کارگردانی سعید کشاورز است.


سعید کشاورز کارگردان «دم اژدها» درباره اثر خود می‌نویسد: «توجه به معنا یا آنچه که در متن به وضوح دیده و شنیده نمی‌شود و نیاز به پرده‌برداری از لایه‌های اول متن را دارد، همیشه مورد توجه و عالقه من بوده، صرف قصه گفتن برای من اقناع کننده نیست.»


رضا نجاتی کارگردان «شوفر» نیز درباره اثر خود می‌نویسد: «تمامیت اجتماع و تمامیت جامعه در شکل‌گیری یک انسان از کودکی است و اوج‌گیری آن در زمان نوجوانی و جوانی. ما در روزگاری زیست می‌کنیم که اشتباهات کوچک ما اتفاقات ناگوار بزرگ را رقم می‌زند. همین در یک نسل تعریف می‌شود که خلاءهای کوچک آن‌ها، سیاه‌چاله‌های بزرگ می‌سازد که عبور از آن بسیار دشوارتر از تصور خواهد بود. اینجا است که تربیت، از یک واژه کلیشه‌ای و پُرتکرار به یک مهم تبدیل شده و اهمیت پیدا می‌کند.»


محمد رحمتی کارگردان «بی‌ریختی» درباره اثر خود می‌نویسد: «انسان همواره در همه اَعصار و اَدوار در جهت نیل به اهدافِ خود در جای‌جای زندگی، با توسل بر بَدَل‌پوشی و استفاده از نقاب‌های متعدد در پیِ بقای خود قدم برداشته است؛ اما با این رویکرد رفته‌رفته چیزی جزء از ریخت اُفتادگیِ اخلاق پدیدار نگشت.»


سعید زمانیان کارگردان «سوربز» درباره اثر خود می‌نویسند: «فیلمنامه‌ سوربز درباره‌ کودکی است که در زندگی با یک فقدان بزرگ روبه‌رو می‌شود و به شیوه‌ خودش با آن کنار می‌آید.


ایده‌ اولیه‌ این فیلمنامه از یک خاطره‌ کهنه در دوران کودکی‌ام سرچشمه گرفت و آغشته به عنصر خیال و روایت سینمایی شد.


همه‌ ما در زندگی تجربیاتی داریم که می‌توانند دستمایه‌ اولیه‌ یک اثر قرار گیرند. البته فکر می‌کنم گذشت زمان کمک می‌کند تا شما بتوانید با نگاهی موشکافانه و به دور از هیجانات و احساسات لحظه‌ای یک حادثه را تحلیل و بررسی کنید.


در رابطه با فیلم‌ سوربز موضوع پرداختن به رابطه‌ ترومای کودکی و مرگ آگاهی به عنوان یک حقیقت و تاثیر رفتارهای جمعی ناآگاهانه و خشونت بار بر کودک، اهمیت پیدا کرد.


سوال اینجاست که کودکان‌ در چه سنی مرگ را درک می‌کنند؟

روان‌شناسان معتقدند که کودک خردسال، بدون در نظر گرفتن این‌که از لحاظ نظری توانایی درک مرگ را دارد یا نه، اصل مطلب را درمی‌یابد.


بر اساس تحقیقات، کودک از دوسالگی می‌تواند خود را از محیط متمایز کند و زنده را از غیرزنده تشخیص دهد. همین طور که کودک میان آگاهی و ناآگاهی و میان خواب و بیداری در نوسان است، برداشتی از این دو وضعیت پیدا می‌کند. چیزی که در مورد کابوس دیدن و ناگهانی برخواستن کودک را به وحشت می‌اندازد نیستی است. چون کودک ابتدا از طریق خواب با مفهوم مرگ آشنا می‌شود و حالت خواب نزدیک‌ترین تجربه‌ی کودک به عدم هشیاری است و تنها سرنخی است که کودک در دست دارد تا معنای مرگ را دریابد. بسیاری از درمان‌گران بالینی معتقدند ترس از مرگ عامل مهم بی‌خوابی در کودکان و بزرگسالان است.


از طرفی دیگر، همان‌طور که می‌دانید آیین و اسطوره قدمتی به اندازه‌ عمر انسان دارد. اما در جوامع توسعه‌یافته‌ بشری سعی شده است تا جای ممکن اجرای این مراسم‌ها شکلی متناسب با فرهنگ امروزی جامعه بگیرد.


در این فیلمنامه تلاش می‌شود با نگاهی روان‌کاوانه به یک رفتار اجتماعی به ظاهر کم‌اهمیت، ساده و روزمره پرداخته شود که ممکن است در هرکودکی ایجاد تروما کند و او را در سال های پیشِ رو با بحران‌های متعدد روحی و روانی روبه‌رو کند. عمیقاً معتقدم بچه‌ها هیچ‌وقت هیچ‌چیز را فراموش نمی‌کنند!


فیلم سوربز در مورد یک نمونه از همین تروماهای دوران کودکی است که بر اساس یک رفتار ناآگاهانه اجتماعی رنگ آیین، اسطوره و تاریخ گرفته و در منطقه خاورمیانه تبدیل به یک تجربه مشترک تلخ انسانی در کودکی همه ما شده است. و شاید ریشه این همه خشم، نفرت و خشونت.


تولید فیلم و ایجاد پرسش، برای من یک تجربه‌ شخصی و بازی لذت‌بخش است و من از همه‌ عوامل و بازیگران‌ام، که در طول این پروژه‌ سخت من را تحمل و همراهی کردند، سپاسگزارم حتما که بدون حضور تک تک شان امروز چیزی برای ارائه وجود نداشت.»


در مجموعه فیلم‌های کوتاه «وضعیت قرمز»، بازیگرانی چون سیاوش چراغی‌پور، توماج دانش بهزادی، علی باقری، وحید نفر، میلاد کفایی، سپیده دستینه و سمانه بهزادپور حضور دارند.



اکران «سینه‌ما رکس»، «گیتی همسر علیرضا» و «سراگشتان فرشته» در دی ماه



مستند «سینه‌ما رکس» به کارگردانی میترا مهتریان و صادق دهقان و تهیه‌کنندگی میترا مهتریان از روز دوشنبه ۶ دی ماه روی پرده سینما‌های هنروتجربه رفته است.


این مستند که محصول سال ۹۹ است و به قربانیان حادثه سینمارکس آبادان می‌پردازد، به سراغ خانواده‌هایی رفته است که در این اتفاق، عزیزی را از دست داده و یا به صورت غیرمستقیم متاثر شده و آسیب روحی دیده‌اند.


در خلاصه داستان این اثر آمده است: ٢٨ مرداد ١٣۵٧ ساعت ده شب آبادانِ گرم/ یکباره داغ شد/ گُر گرفت/ سوخت ـــ سینمارکس اش با گوزن‌ها بر پرده و بیش از ۶٠٠جان بی خبر از پشتِ پرده. روایت رسمى، اما ٣٧٧ تن هموطن بود؛ و چند تبعه‌ی کره و فیلیپین در کنارشان. شهر شد چهارصدهزار صاحب عزا، و بهت و اندوه به سرعت منتشر شد در همه جا.


میترا مهتریان درباره اثر خود می‌نویسد: «٢٨ مرداد ١٣۵٧ ساعت ده شب آبادان گرم

یکباره داغ شد/ گُر گرفت/ سوخت ـــ

سینمارکس اش با گوزنها بر پرده و بیش از ۶٠٠ جان بی خبر از پشتِ پرده…. ِ


روایت رسمى اما ٣٧٧ تن هموطن بود. و چند تبعه کره و فیلیپین در کنارشان. شهر شد چهارصدهزار صاحب عزا، و بهت و اندوه به سرعت منتشر شد در همه جا. ۴۱ سال بعد که سراغى از بازماندگان گرفتیم تازه باورمان شد که زمان همیشه هم حلال مشکلات نیست، فقط گاهى به رسوب وامیداردشان.


و ای واى از ترکیب ناباورى و فراموش شدگى!


جای سینمارکس در شهر خالی است؛ اما در سینه تک تک اهالی آبادان پر شده؛ به همان حرارت… داغ و سوزان

فیلم مستند سینه‌ما رکس تقدیم می شود به همه سینه های داغدار و حافظه‌های غمگسار»


اعترافی که مسیر یک زندگی عاشقانه را به فروپاشی کشاند


سینماهای «هنروتجربه» از ۸ دی ماه میزبان فیلم «گیتی همسر علیرضا» به کارگردانی حمیدرضا هنری و تهیه‌کنندگی همایون رضا عطاردی و عزت الله جامعی ندوشن شدند.


«گیتی همسر علیرضا» در ژانر ملودرام ساخته شده و محصول سال ۹۸ است.


آرش آصفی، رویا جاویدنیا، زهرا برومند، کریم اکبری‌مبارکه، سیامک راشدی، مریم معینی و با معرفی ریحانه رضی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.


در خلاصه داستان فیلم «گیتی همسر علیرضا» آمده است: گیتی و علیرضا در کنار هم زندگی آرام و متوسطی دارند. گیتی که استادیار دانشگاه است برای ارائه مقاله علمی خود به زنو باید سفر کند. علیرضا در کابوس‌هایی که او را در مرز از بین رفتن قرار داده، سرگردان است. او به پیشنهاد روانپزشک خود دست به اعتراف عجیبی می‌زند. اعترافی که مسیر زندگی عاشقانه گیتی و علیرضا را به فروپاشی می‌کشاند.


کارگردان درباره اثر خود می‌نویسد: «انسان مصلوب در کابوس، انسانی که خود تار و پود کابوس‌هایش را ترسیم کرده است. روایت مردی که خانواده‌اش را دوست دارد و در میان کابوس‌هایش از نابودی بنیان خانواده‌اش در هراس است تنها اعتراف است که او را به ساحل آرامش و رهایی از طوفان خود اندیش سوق خواهد داد.

در پس قصه‌های کابوس وار، عشق در کمین است اکسیری نایاب همچون خود سینما که جادوی است برای تصویر همه آنچه که می‌اندیشیم.»

 

 

نمایش تقدیر در بستر داستانی در «سرانگشتان فرشته»



فیلم سینمایی «سرانگشتان فرشته» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن آقالر از روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه وارد چرخه اکران «هنروتجربه» شده است.


این فیلم سینمایی اولین فیلم بلند داستانی محسن آقالر است که ساخت ۱۲ فیلم کوتاه داستانی و تجربی و تهیه‌کنندگی سه فیلم بلند ویدیویی را در کارنامه کاری خود دارد.


آرش مشورت، توفان مهردادیان، علیرضا مهران، علی مدنی، پیام نوروزی، محسن زرآبادی‌پور، عبدالله عاچپرین، لطف الله سیفی، عقیل تقی‌زاده، بهاره سلیمانی، امیر قدیم‌آبادی، میلاد مرادی‌نسب و ماه‌چهره خلیلی از جمله بازیگران «سرانگشتان فرشته» هستند.


در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: فیلم حکایت مردی است که ابتدای آن آرزویی می کند، تمام طول فیلم نمایش تقدیری است که او را به سمت آرزویش می‌کشاند و ما نیز در این راه به او کمک می‌کنیم.


کارگردان درباره اثر خود می‌نویسد: «سرانگشتان فرشته کوششی است برای نمایش تقدیر در بستر داستانی هموار با ارائه شکلی از سینما که توجه مخاطب را به یاری می طلبد ….امید است که تلاشمان در این فیلم به حسن نگاه مخاطب بیانجامد.»



این گزارش ادامه دارد…



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D