پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
01/10 1403
خبر

تلفیق ژانرها در فیلم «نمور»/ چهلمین جشنواره فیلم فجر


 



کارگردان فیلم سینمایی «نمور» گفت: سعی کردم ردپای کارگردانی را در این فیلم پاک کنم و فکر می‌کنم نقطه قوت فیلم، همین نکته باشد.


داوود بیدل، کارگردان در گفت‌و‌گو با مرکز اطلاع‌رسانی چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره مراحل شکل‌گیری فیلم «نمور» گفت: نزدیک به دو سال است که ما درگیر شیوع بیماری کرونا هستیم که شرایط تولید را سخت کرده است. من با سیدیاسر جعفری تهیه‌کننده کار بیش از دوازده یا سیزده فیلمنامه خواندیم تا درنهایت به متن «نمور» رسیدیم که نوشین معراجی آن را به رشته تحریر درآورده بود.


او ادامه داد: نگاه انسانی موجود در عمق این فیلمنامه، توجه من را به داستان جلب کرد و تصمیم بر ساخت این فیلمنامه گرفتیم. پس از بازنویسی متن نیز در صدد ساخت فیلم برآمدیم.


باید بگویم که اولین فیلم سینمایی من «روزگاری عشق و‌خیانت» بود که در دسته آخرین فیلم‌هایی قرار می‌گرفت که به‌صورت آنالوگ و با نگاتیو ساخته شد. بعد از آن سعی کردم که دانشم را ارتقا دهم.


بیدل گفت: هیچکاک جمله‌ای دارد که می‌گوید 21 درصد یک کار موفق داستان است و 57 درصد آن درباره احساس است. خیلی جالب است که هیچکاک که تکنسین سینما است چنین حرفی بزند. من هم بعد از تحقیق‌ها و بررسی‌ها به همین مفهوم دست یافتم که هرچه بیشتر بتوانم احساسات مخاطب را برانگیخته کنم، فیلم من موفق‌تر خواهد بود.


او گفت: من ردپای کارگردانی را در فیلم «نمور» پاک کردم و با یک سه‌پایه و دوربین شروع به ساخت فیلم کردم و فکر می‌کنم که نقطه قوت فیلم نیز همین نکته باشد.


این کارگردان گفت: مفهوم ژانر بر اساس سلیقه مخاطب شکل گرفت. نمی‌توانم نمور را اثری ضد ژانر تلقی کنم اما فیلمی ملودرام و رومنس است. باید بدانیم که این روزها تلفیق ژانرها است که می‌تواند اثری را موفق کند. کار ما اثری اجتماعی و جمع و جور است که با نگاهی انسانی مخاطب می‌تواند خودش را در فیلم پیدا کند.


بیدل گفت: این کار فیلمی جهان‌شمول است و به مقطع زمانی خاصی اشاره نمی‌کند. ارسطو گفته است که شکوهمندی یک اثر در ظرف زمان نمی‌گنجد.


این کارگردان در پایان گفت: بعد از چهل دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر انتظار می‌رود که این رویداد سینمایی به بلوغ رسیده باشد. جشنواره باید در هر دوره نسبت به دوره‌های پیشین پیشرفت داشته باشد. جشنواره فیلم فجر تنها رویداد مهم سینمایی و فرامرزی است. این پیشرفت باید در سطح کیفی آثار حاضر در جشنواره نیز مشهود باشد. باید بدانیم که همه فیلمسازهای حاضر در جشنواره در پیشرفت سینما مسئول هستیم.



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D